در راه اوین

شهروند| ناآرامی‌های اخیر در کشور تازه فروکش کرده بود که خبر رسید چند نفر از بازداشت‌شدگان در زندان فوت شده‌اند؛ بعد از آن بود که مقامات قضائي اعلام کردند یکی از آنها خودکشی کرده و بقیه هم معتادانی بودند که در زندان درگذشته‌اند. اما ماجرا به این‌جا ختم نشد؛ به‌طوری‌که بعد از این ماجرا بعضی از اعضای فراکسیون امید مجلس درخواست بازدید از زندان اوین را دادند و بعد به قول‌های شفاهی همکاری از سوی مقامات مربوطه کفایت نکرده و در نامه‌ای به رئیس مجلس خواستار تشکیل هیأتی برای بررسی مستقل وضع بازداشت‌شدگان شدند. حالا بعد از چندین روز حرف و حدیث در این‌باره، علی مطهری نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی و محمدرضا عارف دیگر نماینده بهارستان خبر داده‌اند که با درخواست بازدید نمایندگان از زندان اوین موافقت شده است.
هفته آینده به اوین می‌رویم
 علی مطهری نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی دیروز درحالی بعد از جلسه علنی مجلس به میان خبرنگاران پارلمانی آمد که حامل یک خبر مهم بود؛ «موافقت دادستان تهران برای بازدید نمایندگان از زندان اوین» او گفت: قاعدتا این بازدید باید هفته آینده انجام شود. او با بیان این‌که همین امروز صبح با آقای لاریجانی درباره بازدید نمایندگان از زندان اوین صحبت کردم، گفت: ایشان گفت كه دادستان تهران موافق انجام این کار هستند و قرار شد روسای کمیسیون‌های امنیت ملی و قضائي مجلس هیأت 6، 5نفره‌ای را برای انجام این بازدید تعیین کنند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با صحبتی که با رئیس کمیسیون قضائی داشتم همین امروز و فردا این هیأت باید تعیین شود.نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که فعلا بحث بازدید از زندان اوین به تحقیق درباره فردی که خودکشی کرده، در جریان است، گفت: قاعدتا نیاز به تحقیقات بیشتر درباره تعداد خودکشی‌هاست و بد نیست بازدید از اوین به کل کشور تأمین داده شود و درباره کل افرادی که گفته می‌شود در حوادث اخیر در زندان‌های کشور خودکشی کرده‌اند تحقیق شود تا تبلیغات و شبهات از بین برود.


مطهری با رد شایعاتی درباره مخالفت برخی مسئولان قضائی با بازدید نمایندگان مجلس از زندان اوین، تأکید کرد: همان‌طور که گفتم دادستان تهران با این مسأله موافقت کرده است.
چه کسانی به اوین می‌روند؟
بعد از این اظهارات علی مطهری بود که  اللهیار ملکشاهی رئیس کمیسیون قضائی مجلس اسامی این هیأت بازدیده کننده از اوین را اعلام کرد. او گفت:  اینجانب به عنوان رئیس هیات بازدید کننده و رئیس کمیسیون قضائی،  به همراه محمدکاظمی (نایب رئیس کمیسیون قضائی)، محمد دهقانی و محمد جواد فتحی (عضو کمیسیون قضائی)، عبدالکریم حسین‌زاده (نایب رئیس فراکسیون امید ) و محمدعلی وکیلی (عضو هیأت رئیسه مجلس) یکشنبه آینده برای بازدید به زندان اوین می‌رویم. او افزود: علاوه بر این افراد دوتا سه نفر هم از کمیسیون امنیت ملی به هیأت اضافه
 خواهند شد.
اعتراض را حق مردم می‌دانیم
رئيس فراکسیون امید درخصوص بازدید تعدادی از اعضای این فراکسیون از زندان اوین در پی حوادث اخیر، گفت: کارگروهی که تشکیل شده بود پیگیری‌ها را انجام داده و توافق شده تا بازدیدی از زندان داشته باشند، لذا متعاقب بازدید، پیگیری‌ها را انجام خواهیم داد.
محمدرضا عارف در مورد موضعگیری برخی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب درخصوص تجمعات اخیر، اظهار کرد: موردی که می‌فرمایید نمی‌دانم چه چیزی است اما ما اعتراض را حق مردم می‌دانیم و مصر هستیم که اصل ۲۷ قانون اساسی به رسمیت شناخته شود. مردم باید حرف‌هایشان را بگویند، شاید بهتر باشد از طریق جلساتی که با مسئولان دارند حرف‌هایشان را بزنند.عارف گفت: در عین حال اعتراض حق مردم است و باید بین اعتراض و تخریب تفاوت قایل شد گرچه معترضین و مردم زود متوجه شدند و خط خود را از عواملی که دنبال تخریب بودند دور کردند.رئیس فراکسیون امید مجلس همچنین با اشاره به این‌که موضع فراکسیون امید،‌ جلوگیری از افزایش غیرمنطقی قیمت‌ها به‌ویژه حامل‌های انرژی در لایحه بودجه ۹۷ بوده است، اظهار کرد: در مورد استفاده از شبکه‌های داخلی هم باید گفت که داشتن شبکه داخلی مانع استفاده از شبکه‌های غیرداخلی نمی‌شود.
محمدرضا عارف علاوه بر این درخصوص سفر فراکسیون امید به مناطق زلزله‌زده در کرمانشاه، گفت: پیرو زلزله اتفاق افتاده، کارگروهی در فراکسیون امید تشکیل شده و مسائل مرتبط را پیگیری می‌کردند و ما در جریان اقدامات انجام شده بودیم لذا این سفر در این راستا انجام خواهد شد.
او درباره بودجه سال 97  هم  گفت: درواقع جهت‌گیری بودجه به سمت اقشار آسیب‌پذیر و حل مشکلات معیشتی مردم ازجمله مسائلی بود که دنبال کردیم که اقدامات خوبی هم انجام شده است.نماینده مردم تهران در مجلس درخصوص سوالی که نمایندگان از رئیس‌جمهوری در مورد موسسات مالی اعتباری داشتند اما در هیأت رئیسه مجلس بلاابلاغ مانده است، گفت: اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده و در فراکسیون امید هم جلسات متعددی با مسئولین ذیربط ازجمله رئیس بانک مرکزی برگزار شده است و در مجموع نسبت به اقدامات انجام شده رضایت نسبی وجود دارد. او تصریح کرد: دولت در حدی که در توان بوده بخشی از سپرده‌های سپرده‌گذاران را به آنان باز گردانده است و امیدوارم این مسأله با جدیت بیشتری دنبال شود.عارف ادامه داد: البته فراکسیون امید در جلسه‌ای که با رئیس بانک مرکزی داشت از او درخواست کرد برنامه زمان‌بندی را ارایه کند و قرار شد کارگروه اقتصادی این فراکسیون جلساتی را با بانک مرکزی داشته باشند تا در جریان کارهای آینده قرار بگیرند. او در مورد سوال از رئیس‌جمهوری در این زمینه، اظهار کرد: سوال حق نمایندگان است و به نظر می‌رسد دولت در ماه‌های اخیر کارهای خوبی را انجام داده اما این‌که آیا ضرورت دارد سوال در صحن مجلس مطرح شود یا نه؟ به طراحان سوال و اقدامات دولت بر می‌گردد.رئيس مجمع نمایندگان تهران درباره استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی نیز اظهار کرد: این موضوع قطعا جزو اولویت اصلی است اما از نظر موازات امنیتی و این‌که امنیت اطلاعات باید در داخل کشور لحاظ شود می‌توانیم با استفاده از شبکه‌های داخلی سرویس بهتر و ارزان‌تری را ارایه کنیم گرچه داشتن شبکه داخلی مانع استفاده از شبکه‌های غیرداخلی نمی‌شود.
او تصریح کرد: باید از هر امکانی در جهت اهداف و برنامه‌های خود استفاده کنیم. امروز استفاده از منع جواب نمی‌دهد. تنها راهی که داریم کار فرهنگی است، باید شبکه‌هایی با محتوای ارزشمند و قوی داشته باشیم.عارف در پایان در مورد عملکرد شورای‌عالی فضای مجازی و همچنین شبکه ملی اطلاعات نیز گفت: شبکه ملی اطلاعات هم باید بهتر کار کرده و با جدیت بیشتر از ظرفیت‌ها استفاده می‌کرد؛ ضمن این‌که شورای‌عالی فضای مجازی هم در چارچوب وظایف و اختیاراتش کار می‌کند اما باید با نهادهایی که دست‌اندرکار هستند ازجمله انجمن‌های علمی تعامل بیشتری داشته باشند.